Eindelijk thuis....Wim en Carla...Iringa, Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu Eindelijk thuis....Wim en Carla...Iringa, Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu

Eindelijk thuis....Wim en Carla...Iringa, Tanzania

Door: Wim en Carla

Blijf op de hoogte en volg Wim&Carla

15 Augustus 2013 | Tanzania, Iringa

Eindelijk thuis….. Iringa, Tanzania.
We zijn op ons plekje en geïnstalleerd. Ik (Wim) zit mijn dagboek een beetje door te lezen. De eerste dag waarop we in ons huis trokken heb ik hieronder weergegeven; een dag uit mijn dagboek, Vrijdag 26 Juli 2013:

Vrijdag 26 juli,
7:00 uur, de laatste nacht in ons hotel in Iringa zit er op. Vandaag is de verhuisdag van hotel naar ONS huis. Carla is er wat nerveus onder, ik heb er zin in. Voor de laatste keer alles inpakken en dan 2 jaar lang niet uit koffers leven; eindelijk kan ik mijn gesponsorde mountainbike van Bikelife/Roden uitpakken, die ik echt nodig heb om vanuit ons huis op de campus naar het dorp te fietsen; ik schat de afstand vanaf de Driegraas tot Cordis. Want per fiets moeten we de dagelijkse boodschappen doen. Deze ochtend voor het laatst van een warme douche genieten in ons hotel, de vraag is wanneer we ons de volgende keer kunnen douchen met warm water. In een plaatselijk café waar ook veel andere vrijwilligers komen een kopje koffie gedronken, want pas op het einde van de dag kunnen we in ons huis. We hebben inkopen gedaan, gordijnen, stof voor jurken en allerlei huishoudelijke spullen.
We hebben tussen de middag gegeten op een plek waar alleen maar lokale mensen komen. Een oude duistere hal waar het stof kilometers naar beneden hangt, via een duistere winkelgang kom je in een donker vies ogende ruimte. Je gaat zitten en er komen zeker vijf mensen op je af. In de ene hoek van de hal wordt kip gekookt en de kippensoep gemaakt. Op een andere plek op een steenkool vuurtje wordt in een grote wok gevuld met vet “friet” gebakken, dat verderop weer gebruikt wordt om te mengen met gebakken eieren. Chipsie Mayai heet dit populaire gerecht. En weer ergens anders wordt rijst gekookt en een prutje. Dit alles werd naar onze tafel gesleept. We zijn nu met ons viertjes, Vikki, Juanito en Carla (de VSO volunteers) en ik. Carla en ik moesten samen ongeveer 3 Euro betalen voor ons eten. Je rekent af en het geld wordt dan weer uitgedeeld naar de hoeken van de hal waar ieder zijn eigen gerecht heeft gemaakt. Voor en na het eten kwam iemand langs met een kannetje lauw water en een teiltje zodat je je handen kon wassen.
Aan het einde van de dag konden we in ons huis. De spullen werden ingeladen in de 4w collegecar van de school. Op naar de campus waar Carla, Vikki en Juanito werken en waar ook ons nieuwe huis staat.
Ons nieuwe huis , rondgeleid door de klusjesman die geen woord Engels spreekt. Alles wordt door hem uitgelegd, de vloer is identiek aan de oude deelvloer in de boerderij in Rossum waar ik gewoond heb tot mijn 7de jaar. En zo gaan we de eerste nacht in.

Nu is het inmiddels 15 augustus 2013 en het bevalt ons prima in ons huisje ofschoon er verbeteringen mogelijk zijn. We maken wat mee; hebben 9 dagen zonder elektriciteit gezeten, het ministerie van onderwijs heeft te laat betaald voor de stroom hier op de campus. En dan zijn we heel blij met ons solar waka-waka lampje, dat overdag opgeladen wordt door de zon. Verder zijn we heel erg blij met onze E-readers met ingebouwde verlichting. Twee keer per dag met de elektrische apparatuur naar het huis van Vikki en Juanito (de collega’s van Carla) die in het dorp wonen, om de boel op te laden.
Inderdaad geen stromend warm water, pan op het gasstel en lekkere warme bucketshower, want de warmwaterboiler is al “jaren” stuk, ik ben benieuwd of die ooit vervangen wordt. Koelkast is er (nog) niet, daar moeten we ook achteraan. En dan slapen met ons tweetjes in een bed van 1.10 Mt breed blijft wennen. Kortom veel punten ter verbetering. Maar we hebben het naar onze zin! Zoveel nieuwe indrukken, alles kost veel tijd maar alles gaat ook relaxed.

Deze week heeft het VSO team de eerste gesprekken gevoerd op onze homebase college, dus de kop is er af. Carla vindt het heerlijk dat het werk nu gaat echt gaat beginnen.

De komende vier weken wordt het veel reizen, zes colleges moeten bezocht worden die flink verspreid liggen in de South Western Region van Tanzania tegen de grenzen van Zambia, Malawi en Mozambique. We moeten ruim 2400 km afleggen en heus niet allemaal over asfalt! Ik ga deze reis in ieder geval mee, lekker reizen door het Tanzaniaanse land. Als we dan half september weer “thuis” zijn dan begin ik met zijn volgende vrijwilligerswerk klus. Daarover een volgende keer meer.
Kwaheri, Wim

• 15 Augustus 2013 - 09:28

Carla:

Oh, en we hebben ook een postadres.
    Klerruu Teacher Training College, for Carla Griep, VSO, PO Box 549, IRINGA, Tanzania.
    En we houden van post:)

• 15 Augustus 2013 - 10:04

Bertha:

Jullie beleven wat zeg!! Leuk om te lezen. Nou Carla, nu echt aan het werk. Veel reizen dus best wel vermoeiend lijkt mij. Maar als je dan weer in je huisje komt kun je lekker in je eigen bedje slapen. Ben benieuwd wie er het eerst uitrolt! Veel plezier en ook de groetjes van Alert

• 15 Augustus 2013 - 10:39

Annagep Landman:

Erg leuk om te lezen en om inzicht te krijgen in het leven/levensritme van de mensen daar.
    Hebben jullie ook last van ongedierte/mug e.d.??

• 15 Augustus 2013 - 14:04

Yolanda:

Heerlijk verslag. Wat een ander leven en wat gaan jullie er relaxed mee om. Het lijkt wel een film. Heel veel plezier tijdens jullie werkbezoeken.

• 15 Augustus 2013 - 14:42

Ben Geutskens:

Boeiend om jullie verslagen te lezen; ik kijk nu al weer uit naar het volgende. Veel succes.

• 15 Augustus 2013 - 18:13

Jannie Vos:

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Succes met de komende werkzaamheden die je beschrijft.
    Hier begint het schooljaar weer. Morgen 16 aug.eerste vergadering. Alles gaat hier goed. Alien heeft misschien per 1 dec. een baan in het Martini.(cardio-longafd.)Lieve groet, Jannie, Pieter.

• 16 Augustus 2013 - 11:38

Ed Jansen:

Wim en Carla, mooi verhaal. Gelukkig dat er aan jullie flexibiliteit nog niets mankeert. Het doet mij uiteraard denken aan mijn eigen Ghanese ervaring, maar zo te lezen is de situatie bij jullie zeker niet beter. Veel sterkte en succes.

• 16 Augustus 2013 - 20:24

Jose Husson:

Wat een geweldig verhaal en ervaring. Heel wat anders dan hier in t'Aogje. Succes met alle verbeteringen.
    Veel groetjes van ons allemaal. Jose en christ

• 18 Augustus 2013 - 14:18

Frank En Marian Hornman:

Op het jubileumfeest in Geldrop gehoord van jullie belevenissen. Vandaag de verhalen gelezen. Wat een geweldig avontuur! Geniet ervan en heel veel succes.
    Groetjes Frank en Marian

• 19 Augustus 2013 - 21:14

Trix:

Hallo Carla!
    Wat fijn dat jullie nu je eigen huis hebben, maar je zult er niet veel zijn de komende tijd.!
    wat een reizen maken jullie! Zie je in ieder geval veel van het land!
    Geniet van al dat nieuwe en van je werk, volgens mij zie je het helemaal zitten!
    Succes!

• 20 Augustus 2013 - 18:53

Marieke:

Hoi Wim en Carla. Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken en hoe je er mee omgaat!
    En dan nu een aantal weken reizen, land verkennen en voor Carla natuurlijk werken. Bijzonder om jullie zo te volgen. Geniet er van en veel succes. Marieke

• 22 Augustus 2013 - 22:30

Annelies De Boer:

Ik zie op de foto dat je het prima naar je zin hebt. De geweldige lach herken ik.
    Je ligt er 'snachts dus lekker warm bij.
    Kijk uit naar het volgende verslag.
    Wat een primitief leventje lijden jullie. Is een hele ervaring.
    Groet Annelies de Boer.

• 23 Augustus 2013 - 00:04

Margreet Dreesens:

Beste Wim en Carla,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Ik wens jullie veel succes met het bezoeken van de scholen en bij (de modernisering) de inrichting van jullie nieuwe woonplek!

Groetjes!

• 23 Augustus 2013 - 10:01

Marjan:

lieve Carla en Wim, Wat geweldig om te lezen hoe het jullie vergaat, wat een mooie indrukwekkende wereld. Toch wel iets anders dan Assen, al wordt Assen ook wel wat wereldser. We hebben gisteren met het team op het terras gezeten om zo de start van het schooljaar te vieren. Voor je het weet zit je weer helemaal in het ritme. dan gaat het bij jullie wel wat anders. Leuk om de verhalen te lezen en nog leuker om de foto's te bekijken! Liefs Marjan

• 24 Augustus 2013 - 08:10

Gert-Jan En Wia:

Wat leuk om jullie te kunnen volgen. Schrijf snel jullie postadres op. Kaartje voor Carla haar verjaardag zal niet meer lukken maar we sturen zeker een keer post. Boeit het Nederlandse geluksklavertje? wie weet en veel succes met de verbeteringen. Back to the basic.
    Groetjes Gert-Jan en Wia

• 24 Augustus 2013 - 12:02

Trees Van Dellen:

Wat een geweldig bericht prachtig hoor, genieten jullie maar lekker, stiekem zijn we een beetje jaloers hoor, waar wie weet gaan wij ook weer snel naar Zuid Afrika, Groeten Jan en Trees van Dellen

• 24 Augustus 2013 - 15:24

Ellen Franken:

Ha die Carla en Wim!
    Erg leuk om te lezen allemaal en wat een romantiek samen in zo'n klein bed;)! De eerste tijd is het lastigst dus het hele avontuur wordt alleen nog maar mooier. Alle goeds gewenst en rij voorzichtig want dat verkeer blijft tricky!
    Lieve groeten,

Ellen

• 25 Augustus 2013 - 15:54

Hilde:

Hoi,

Heb net rustig jullie belevenissen tot nu toe gelezen. Zo te horen gaat het goed met jullie en genieten jullie van het avontuur. Ook goed om te merken dat je je prima red ook als alles wat minder luxe is. Ben stiekem jaloers. Hoop dat het werk ook leuk is.
    Hier in nederland is het een mooie zomer geweest en heb ik genoten van de vakantie.
    Tot de volgende keer

• 29 Augustus 2013 - 17:47

Hilde:

Hoi Carla, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooi en avontuurlijk jaar van! Hilde

• 30 December 2013 - 11:55

Riet Knol:

Goedemorgen,

Jullie kennen mij wel niet of alleen van gezicht. Maar ik werd door Anneke erop geattendeerd dat ik eens moest kijken op jullie site. Ik heb dezelfde plannen als jullie en wil ook heel graag naar Tanzania voor een paar jaar. Ik ga in Oktober naar Umbwe dat ligt op de grens met Kenia voor een project met een weeshuis. Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe is het om te werken via VSO? . Ik blijf jullie volgen en wie weet..... Alvast een heel goed 2014.