Onze feestdagen in Afrika! - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu Onze feestdagen in Afrika! - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu

Onze feestdagen in Afrika!

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Wim&Carla

05 Januari 2015 | Tanzania, Iringa

Na een drukke periode voor ons allebei hebben we besloten de feestdagen in Tanzania door te brengen. Maar eerst eind november naar Dar es Salaam voor een vierdaagse EQUIPT meeting en aansluitend samen met Wim naar de Annual Volunteer Conference. Ruim 100 mensen uit 12 landen werkend aan 16 projecten! Het was goed alle bekenden weer uitgebreid te zien en kennis te maken met nieuwe volunteers, samen te praten over de koers van VSO Tanzania, successen te vieren, goede verhalen te delen en aandachtspunten voor het komend jaar te formuleren. En natuurlijk kwamen de volksliederen voorbij tijdens de National Night, waren er teambuilding activiteiten, hebben we allemaal onze schoen gezet op 5 december (en JA er zat een pakje in de volgende ochtend), hebben we heerlijk gegeten bij kaarslicht aan het strand en flink geswingd op de laatste avond. Kortom een geslaagde driedaagse!
Tussen de twee meetings door waren we erg blij dat we bij de bruiloft van Judith (een Nederlandse mede-VSO-volunteer) en haar Tanzaniaanse liefde Leonard in Hale (Tanga) konden zijn. Wat een feest! Het hele dorp was uitgelopen, veel gedanst en keiharde muziek. We waren met een grote groep als één grote VSO familie getuige van een stralend bruidspaar!
Nog even een paar daagjes in Dar es Salaam doorgebracht om de laatste werkzaamheden van het jaar af te ronden. Veel mailverkeer voor onze sponsor acties: mijn ‘oude’ school het Dr. Nassau College in Assen heeft als goede doel van de jaarlijkse personeels kerstmarkt een bibliotheekproject van het Teacher Training College in Songea uitgekozen. Onze dochter Judith was er zelf aanwezig om de mensen enthousiast te maken, en dat is goed gelukt. Geweldig wat een bedrag! Wim heeft met zeer grote ondersteuning en enthousiasme van Esther een sponsoractie opgezet voor zijn project om gehandicapten mensen van Neema Crafts een startkapitaaltje te geven om hun eigen bedrijfje op te zetten. De RK kerk in Roden, het Theresialyceum in Tilburg, de Nieuwjaars borrel in onze straat in Groningen, veel bedrijven van oud-Cordis werknemers en heel veel vrienden en familie dragen hun steentje bij. Prachtige initiatieven!
Het was bovendien erg fijn om Hans van VSO Nederland op het VSO office te ontmoeten. Fijn uitgebreid bij gepraat .
En toen was het echt tijd voor vakantie, de colleges zijn tot half januari gesloten, het VSO office is dicht dus lekker tijd voor andere dingen. Als eerste met een aantal mensen de volunteers op Pemba bezocht. Dat is zeker één van de leuke dingen van het volunteer zijn: je komt op plaatsen waar je normaal gesproken niet zelf naar toe zou gaan. En dan ook nog met een internationale groep leuke mensen. Wat een mooi eiland, totaal niet toeristisch zoals het buureiland Unguja (Zanzibar is de naam van beide eilanden samen). En we hebben er het allermooist gesnorkeld van ons leven. Geweldige gezellige dagen gehad.
Vervolgens zijn Wim en ik een weekje in Nairobi geweest. We hebben gelogeerd in de fraterniteit van Taizé en de medebroeders van Hein leren kennen. Er was net een Afrikaanse ontmoeting met jongeren uit Kenia, Tanzania, Burundi, Oeganda, Congo en Rwanda. Heel bijzonder, zo Taizé en toch zo anders!
Wim moest voor een van zijn studenten ook nog op zoek naar een Masaai kralen groothandel. Een Nederlandse VSO-er doet in Kenia goed werk met Masaai vrouwen en die had ons doorverwezen. Na lang zoeken het winkeltje gevonden en drie kilo zwaarder gingen we in het vliegtuig weer terug.
Weer een paar daagjes Dar es Salaam, eindelijk het National Museum en de Fishmarket bezocht. Dat was er de andere keren nog niet van gekomen. Allebei een dagje ziekjes dus lekker even bijkomen.
Vervolgens hebben we een prachtige safari gemaakt door Selous Game Reserve en Mikumi National Park. Kerst dus tussen de olifanten en giraffen. En Eerste kerstdag ’s avonds een heerlijk Tanzaniaans buffet met kerstmutsen en 30 graden, vreemd hoor!
Tot slot nog heerlijk een paar dagen Zanzibar. Lekker slenteren door Stonetown, gezwommen met dolfijnen en oud en nieuw met een kampvuur op het strand onder de sterrenhemel.
Kortom, feestdagen met een gouden randje. Nu weer helemaal opgeladen voor onze laatste maanden in Iringa, het aftellen gaat beginnen maar we gaan vooral nog even extra genieten van de komende periode!
En natuurlijk alle goeds voor 2015, dat het een jaar mag worden met mooie momenten!

• 05 Januari 2015 - 11:04

Henny Koster:

Beste Carla en Wim,

Wat weer een prachtig verhaal en wat beleven jullie veel. Geweldig.

Vorig jaar vierden we ook kerst met 32 graden en de mensen toch met rode kerstmutsen op te zien en Engelse kerstliedjes te horen en nephulst versieringen te zien, Bizar.

Wij vertrekken vanmiddag met de trein naar Schiphol en vanavond om 10.00 uur naar Dubai. Daar hebben we een kleine stop van 3 uur, vandaar naar Melbourne en daarna door naar Nieuw Zeeland.
    We blijven daar 6 weken, genoeg tijd om veel van de eilanden te zien.
    We hebben er zin in.
    Tot horens en nog veel succes de laatste maanden.
    Groeten Hein en Henny

• 05 Januari 2015 - 11:05

Marieke:

Hoi Carla en Wim.
    Wat een mooi verslag. Het lijkt me zo bijzonder om Tanzania ook "van binnen" te kennen: een bruiloft, kerst, oud en nieuw, steden en straatjes enz enz en dat allemaal heel dicht bij de bevolking.
    Fijn dat jullie dit delen! Zo krijgen we een beeld van het leven naast het werk.
    Mooi dat het project van Wim van de grond komt. Ik hoor graag hoe dat verder gaat.
    Ik wens jullie nog een hele goede tijd in Tanzania. Ik hoop dat je de werkzaamheden goed af kunt sluiten en over kunt dragen. Lijkt me niet gemakkelijk!
    Lieve groeten uit Goirle en tot in Groningen.
    Marieke

• 05 Januari 2015 - 12:48

Trix:

Wat weer een belevenissen daar! En wat geweldig dat er zoveel acties zijn geweest voor jullie goede doelen daar!
    Inderdaad Carla en Wim geniet van jullie laatste maanden in Tanzania!
    Ons leven lijkt heel saai vergeleken bij dat van jullie maar wij genieten gelukkig ook elke dag !
    Carla en Wim werk ze voor straks en doe de dingen die je nog graag wilt doen daar!
    Succes!
    Trix