Drie continenten in drie weken! - Reisverslag uit Rossum, Nederland van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu Drie continenten in drie weken! - Reisverslag uit Rossum, Nederland van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu

Drie continenten in drie weken!

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Wim&Carla

22 December 2013 | Nederland, Rossum

Er is ontzettend veel gebeurd de afgelopen twee maanden. Het is alweer te lang geleden dat we een blog geschreven hebben. Een goed teken denk ik want de tijd vliegt voorbij als je het naar je zin hebt!
Allereerst heb we als team de tweede ronde langs de scholen gemaakt. Dat was een logistieke klus om de afspraken te maken: examens, sportevenementen en andere belangrijke zaken maakten het lastig om de data in te plannen. Deze keer dus in twee etappes langs de colleges. Inhoudelijk nu dan echt aan het werk. Voor mij betekende dat. dat ik met de verschillende managementteams om de tafel ben gaan zitten en de eerste stappen heb gezet om doelen te formuleren voor de toekomst. En natuurlijk moeten die doelen SMART geformuleerd worden. Om een en ander wat luchtiger te maken bedachten we dat ik voor ieder team een doosje Smarties mee zou nemen, die we in een winkel in Iringa op de schappen vonden. Leuk idee vonden we. Hoe kun je je erop verkijken: tijdens mijn eerste sessie plaatste ik het doosje op tafel en spraken we over waar de formulering van de doelen aan moet voldoen volgens SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Ik koppelde er nog inspiration, evaluation and sustainability aan vast. Ik nodigde hen uit om tijdens de hieropvolgende opdracht lekker te genieten van de Smarties. Het doosje bleef onaangeroerd, nog een keertje schudden en aanmoedigen hielp ook niet echt. Dan maar op de Hollandse directe manier: 'you can have one, Please take it!' Verdwaasde gezichten verschenen om me heen. En eindelijk kwam er een reactie; 'Is this medicine? Can you eat this?' Daar stond ik met mijn westerse denkwijze. Gelukkig kon ik nog voorkomen dat de Vice-principal drie Smarties in zijn witte overhemdzakje stopte, dat was niet goed gekomen met die temperatuur!
Nu dus op alle colleges, na goede en open bijeenkomsten, drie doelen gesteld: één op onderwijs gebied, één op financieel gebied en ik heb een beetje aangestuurd op een doel op het gebied van professionele ontwikkeling. Dat lijkt goed gelukt. In februari dus de follow up en kijken hoe we verder gaan. Het is mijn persoonlijke uitdaging om dit steeds op maat te blijven doen. Ieder college, ieder managementteam heeft zijn eigen dynamiek en sfeer, zijn eigen uitdagingen en beperkingen, zijn eigen sterkten en zwakten. Daarin een weg te zoeken is voor mij weer een andere manier van werken in het onderwijsveld.

Ondertussen is Wim ook erg druk met zijn vrijwilligerswerk bij Neema Crafts in Iringa. In een volgende blog zal hij daar weer wat meer van vertellen, maar hij is erg tevreden met de werkzaamheden die hij daar doet.

Begin december hebben we dus de tweede ronde afgerond. Net op tijd voor onze EQUIP-T meeting in Dar. Drie dagen hebben we daar met alle mensen binnen ons project ervaringen uitgewisseld en de werkzaamheden voor de komende periode besproken. Aansluitend nog een dag een meeting met alle British Council Teachers. Lange dagen maar in een prachtige omgeving aan de kust! Goed en erg gezellig ook om iedereen weer te zien.

Vervolgens hadden we een paar dagen 'over' en aangezien Dar niet echt een leuke stad is om te verblijven reisden we met de boot naar...Zanzibar. Geweldig! Heerlijk een paar dagen relaxen, snorkelen, terrasjes, zon, zee en veel gezelligheid. We konden verblijven in het huis van de VSO-ers daar, dus wederom erg leuke contacten.

En toen .... Op naar Argentinië. We hebben 10 heerlijke dagen gehad met onze Esther en Judith (zie http://estherinargentinie.waarbenjij.nu)
Wat een trots gevoel om door onze jongste dochter, vloeiend Spaans sprekend, op sleeptouw door Buenos Aires genomen te worden en aansluitend heerlijk te genieten van de prachtige natuur van Patagonië in Bariloche. Werkelijk fantastisch om dit samen te beleven!

En vervolgens zijn we eergisteren geland op Schiphol. We vieren de feestdagen met familie en vrienden en kunnen bovendien ons steentje bijdragen aan de mantelzorg van (schoon)Moeder.

Binnen drie weken van Iringa, via Dar es Salaam en Zanzibar, naar Buenos Aires en Bariloche en nu in Rossum! Wat een verschillende werelden maar wat genieten we van iedere plek en we blijven ons iedere dag verwonderen over de dingen die we samen met zoveel plezier beleven.

Geen tijd dit jaar voor een creatieve kerstkaart dus met die traditie breken we nu. Maar niet minder gemeend wensen we jullie allemaal erg fijne feestdagen, een zalig kerstfeest en alle goeds voor het nieuwe jaar.
En zoals we hier net in het plaatselijke parochieblad lezen:

DAT HET LICHT VAN KERSTMIS JE MAG VERLICHTEN
DAT DE GEEST VAN KERSTMIS JE MAG STERKEN
DAT DE LIEFDE VAN KERSTMIS ONS MAG VERBINDEN
OM OOK IN HET NIEUWE JAAR WEER SAMEN TE KUNEN WERKEN AAN ELKAARS WELZIJN

• 22 December 2013 - 13:30

Elna Voesenek:

Voor jullie de beste wensen voor 2014 ook namens Cees!

• 22 December 2013 - 13:50

Tynke:

Lieve Wim en Carla,
    Ik vind het zo leuk om jullie blog te lezen, wat een avontuur.
    We wensen jullie veel succes verder met jullie werk en fijne feestdagen met familie en vrienden in Nederland. En natuurlijk een Gelukkig en Gezond 2014!!
    Liefs, Fred en Tynke

• 22 December 2013 - 14:07

Bertha Oosting:

Wat een mooie belevenissen. En wat een mooi verblijf in Argentinië met jullie 2 dochters. Ik kan me helemaal indenken in jullie fantastisch verblijf daar. Super. Nu even de Hollandse gezelligheid met kerst samen met de familie en je kunt er weer een tijd tegen aan. Leuk dat ik je de 8e hier in Roden kan zien. Ik verheug me erop. Fijne, gezellige dagen met al je geliefden om je heen en een heel voorspoedig 2014. Liefs van ons, Alert en Bertha. Tot de 8e jan.

• 22 December 2013 - 14:28

Gea Hummel:

Lieve familie, wat weer ontzettend leuk om bijgepraat te worden via jullie blog. Welkom in het natte en koude Nederland! Dat de warmte van jullie familie en vrienden je mogen opwarmen! Groetjes van ons 3 en ook van moeders uiteraard. Xxx

• 22 December 2013 - 17:04

Rita En Ben:

Lieve luitjes,
    Wat super leuk om weer even bij te praten. Wat een mooi verhaal Carla van jou werkzaamheden. Ik wilde nog Smarties meenemen naar Ghana (haha) maar zal dat nu maar laten.
    We zijn ook erg benieuwd naar de ervaringen van Wim. Wat fijn Wim dat je het zo naar je zin hebt.
    Ook bijzonder de ervaring met jullie dochter in Argentinië. Mooi dat je dat samen kunt delen.
    Voor ons schiet de tijd ook op voor onze reis naar Ghana. We vertrekken 5 januari. Ik heb nog 50 pennen, een paar rekenmachientjes op zonne-energie plus een donatie bij de Rabobank weten los te peuteren. Natuurlijk gaat er ook één naar Hannah.
    Gisteren hadden we een presentatie bij de Mondiale Woonhulp over onze huisjes. Was weer erg leuk.
    Wat fijn dat jullie even in Nederland zijn om samen met de familie kerst te vieren.
    Wij wensen jullie heel fijne dagen en veel goeds en gezondheid voor 2014 en hopen ook samen met jullie te werken aan elkaars welzijn.
    Lieve groet, Ben en Rita.

• 22 December 2013 - 17:17

Jannie Vos:

Lieve Wim en Carla,
    Wat een prachtige belevenissen. Om nooit te vergeten.
    Op 10 januari zien we elkaar en dan wil ik graag verder gaan met het genieten van jullie verhalen. Van ons ook prettige kerstdagen en alvast een gelukkig 2014.
    Liefs van alle Vossen uit Roden.

• 22 December 2013 - 19:23

Trix:

Hallo alle twee!
    Had het verslag al gedeeltelijk gehoord van Carla.
    Maar de foto's nu even bekeken! En Carla ik ga voor .... de kerstboom met flessen!
    Fijne dagen en tot ziens/mails!
    Groeten
    Trix

• 22 December 2013 - 22:37

Jelleke Liewes:

Hallo Carla en Wim, wat leuk om te lezen wat jullie allemaal ondernemen! Top. Voor jullie de allerbeste wensen en al het goeds voor 2014 en later. Groeten Jelleke en Wim Liewes

• 23 December 2013 - 09:42

Margreet:

Super leuk om weer te lezen. Geniet van de Hollandse geneugten en tot de 8e! liefs Margreet

• 24 December 2013 - 12:24

Ria:

Hallo Carla en Wim,

Bijzonder om jullie verhaal weer te lezen.
    We wensen jullie een fijne kersttijd toe en een gezond en gelukkig 2014.
    Een groet van Albert en Ria

• 27 December 2013 - 16:00

Yvonne Oomen:

Hallo Carla en Wim.
    Honderden zinnen zou ik willen en kunnen schrijven maar het komt allemaal neer op datgeen wat ook in een woord te zeggen valt: Geweldig.
    Deze blog vervangt jullie creatieve kerstkaart prima hoor. Ook van ons de allerbeste wensen voor jullie en ga vooral zo positief door met het werk wat jullie ingezet hebben. Liefs Yvonne Oomen

• 07 Januari 2014 - 16:15

Henny Koster:

Hallo Beste Carla en Wim,

Ook voor jullie alle goeds toegewenst met allen die je lief zijn.
    Wij zijn net terug uit Zuid Afrika, hebben daar genoten en het zal een andere natuur zijn dan Tanzania, maar man , wat was het geweldig.
    Wat fijn dat jullie de feestdagen met familie, kinderen door konden brengen en inderdaad ,wat beleven jullie veel.
    We willen het graag weer lezen en veel succes bij de volgende challenges, zal ik maar zeggen.

Tot horens en groetjes, henny