Karibu Iringa - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu Karibu Iringa - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu

Karibu Iringa

Blijf op de hoogte en volg Wim&Carla

24 Juli 2013 | Tanzania, Iringa

Karibu Iringa
Woensdag 17 juli vertrokken we dan eindelijk vanuit Dar naar Iringa. Na twee dagen op het VSO kantoor waar we allerlei zaken van het onderwijsproject besproken hebben. Wim heeft daar met frisse tegenzin de zaken rondom de diefstal afgewerkt. Tijd dus om afscheid te nemen van de groep waar we in die twee en een halve week zo’n intense band mee opgebouwd hebben. De volunteers reizen alle kanten op: Mwanza, Mtwara, Mpapwe, Tabora, Zanzibar, Ifakara, Morogoro en wij zijn blij dat we naar een plaats gaan waarvan we naam gelukkig uit kunnen spreken: Iringa!
De busreis van Dar naar Iringa, ruim 9 uur hobbelen door een afwisselend landschap, voert door het Mikumi National Park. Geweldig, een gratis safari vanuit de streekbus: olifanten in de verte, een groep impala’s die voor de bus zomaar de weg oversteken, rennende giraffen en apen rennend achter de bus omdat de driver een banaan vasthoudt. Schitterend!
Precies een week zijn we nu in Iringa. Een plaatsje van 200.00 inwoners in het midden van Tanzania. Het is een vriendelijke landelijke plaats, opvallend schoon en de mensen zijn erg aardig. Een prima plek dus om te wonen. Dat wonen heeft nog wel wat voeten in de stoffige aarde. Eerst veel onduidelijkheid, maar daar waren we wel op ingesteld. Het code woord tijdens de In Country Training was immers TIT (This is Tanzania), met de onderliggende boodschap: niets maar dan ook niets gaat zoals je verwacht, hoopt, denkt, wenst of denkt te weten dat het zal lopen! Kortom, we zitten dus nog steeds in een hostel. Een prima plek trouwens om te verblijven! Wellicht eind deze week dat we in het huis kunnen. Zoals het nu lijkt gaan Wim en ik in het huis op de campus wonen en de andere twee volunteers in een ander huis. Dat is een verhaal apart. We zullen zien of we van ons huis iets gezelligs kunnen maken, dat zal vast lukken. Deze week alvast de benodigde huishoudspulletjes gekocht op de markt. Net in Nederland grote opruiming gehouden, moeten we hier weer een nieuw huishoudentje opzetten (wat jammer dat we al die oude tupperware bakjes weggedaan hebben….). Maar wie weet ziet het er morgen allemaal weer anders uit.
Toen we vorige week woensdag op het busstation aankwamen stond de principal van het college ons al met de collegecar op te wachten. Al onze bagage kon er maar net in want van VSO hadden we ook nog een grote tas met waterfilter, muskietennet e.d. gekregen. Proppen dus. Het was inmiddels na vijven toen we de spullen in het hostel hadden afgezet. Niemand van ons wist wat er ging gebeuren, we zaten in de lobby met de principal en na een minuut of tien stelde hij voor dat we naar het college gingen want we moesten toch werkelijk meteen zijn office zien en het guestbook tekenen, dat kon echt niet wachten tot de volgende dag. Ok dan maar.
Het Klerruu Teacher training College ligt een beetje buiten het centrum in een fraaie omgeving, veel bomen en zelfs bloemen (dat hebben we in Ghana nergens zo gezien). Donderdag hadden we (Wim ging gewoon mee) een uitgebreide rondleiding door de Academic Dean over de campus. Aansluitend onze eerste chai meeting, een dagelijkse bijeenkomst van alle tutoren met mierzoete thee en met de tv op vol volume. Bijzonder!
Inmiddels hebben we een ruimte waar we kunnen werken, welke we delen met de British Coucil teacher die vanaf februari hier is. Hij verzorgt de Engelse lessen voor de tutoren. Nu dus een planning maken voor de komende periode. Hoe dat eruit gaat zien is ook voor ons nog een verrassing. Maar vast staat dat we in ieder geval veel moeten reizen. Onze 6 colleges liggen flink verspreid in de zuidelijke regio, tot wel 15 uur reizen vanaf Iringa. Meer dan 20 dagen per maand dus onderweg, hobbelend door het Tanzaniaanse land.
We zullen ons blijven verwonderen!

• 24 Juli 2013 - 17:34

Marieke:

Wat een spannend begin van twee jaar Tanzania. Fijn dat de bewoners van Iringa aardig zijn. Ik hoop dat jullie je welkom voelen. Wel bijzonder dat je veel moet gaan reizen, zo zie je veel van het land, de bevolking, de cultuur en gewoontes. Mooi om jullie te kunnen volgen. Groeten, dit keer nog uit Zuid Afrika.

• 24 Juli 2013 - 20:40

Herman En Paula Oosterman:

Carla en Wim,

Ondanks de gestolen tas toch een volle auto bij aankomst in Iringa want je moest proppen om alles er in te krijgen. Wat een lastig begin, maar bij zoveel nieuwe ervaringen kan dat er ook nog wel bij.
    Leuk om jullie te kunnen volgen via deze site, we zullen proberen dat vol te houden de komende twee jaar. Hier is het eindelijk zomer met temperaturen boven de dertig graden. De komende dagen weer wat minder gelukkig. Vorige week heb ik de 4daagse in Nijmegen gelopen, 4 x 40 km. een groot feest en het lukte allemaal, samen met een kleinzoon Daan 17 jaar. In Alverna zijn we even naar het graf van Pater Roefs geweest, een traditie die ik me eigen heb gemaakt de afgelopen jaren. Wat was dat een bijzonder mens en wat heeft onze parochie daar veel aan te danken gehad.
    We wensen jullie nu je daar bent twee heel goede jaren toe.
    We horen elkaar wel weer.

Herman en Paula

• 24 Juli 2013 - 20:53

Nienke:

Wat gaaf om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie avonturen, lieve schatten!
    Veel succes, maar vooral ook plezier en voldoening gewenst!!
    Liefs Nienke

• 24 Juli 2013 - 21:40

Wim Verbunt:

Hoi Carla en Wim,
    Wij volgen jullie belevenissen en wensen jullie veel succes toe en dapper zoals jullie met de diefstal zijn omgegaan!
    Groet Jannie en Wim

• 24 Juli 2013 - 22:10

Mirjam Nooijens:

Leuk.om.het verslag te lezen. Het enerverende begin van een boeiende tijd.
    Wat een ervaring!!
    Groetjes
    Mirjam

• 24 Juli 2013 - 22:40

Ellen:

Hoi Carla en Wim,
    Het tweede verhaal alweer! Ik wens jullie, ook namens Jeroen, heel veel succes met settelen! En natuurlijk veel plezier! Morgen ga ik de post halen en even in het oude huis kijken. Vrijdag verzamelen bij Judith en dan naar Taize. Ben erg benieuwd! Lieve groetjes, Ellen

• 24 Juli 2013 - 22:54

Hanneke:

Man o man, verwonderen, doorzetten en genieten dus. Heel veel succes en qua dienstreizen, kan Wim geen lelijk eend ergens op de kop tikken:)?

Groetjes vanuit Spanje/Portugal, lang leve de wifi, want dan is de wereld maar klein

• 25 Juli 2013 - 01:05

Ria Bessems:

Leuk om dit verslag te lezen. Ik denk dat jullie nog vaak spannende en interessante momenten zullen beleven. Laat het ons weten. En straks misschien een foto van het huis en de werkplek? Groet, Ria

• 25 Juli 2013 - 19:59

Trix:

Wat geweldig om jullie bericht te lezen. het is echt een avontuur he!
    Die woning komt er ook wel en wat jij gaat doen ben ik ook benieuwd naar. je hebt Wim zeker al tot assistent benoemd!
    Waar om moet je zoveel reizen ? hoort dat bij je functie?
    Hier alles gewoon Hollands met tropische temperaturen!
    heel veel groetjes!
    Trix en (mijn) Wim

• 26 Juli 2013 - 00:49

Judith:

Lieve papa en mama,
    Ik ben weer helemaal hersteld van de vierdaagse. Morgen nog 1 dagje werken en dan lekker vakantie en ik ga lekker niet wandelen;) Zoals jullie kunnen lezen haalt Ellen de post, fijn hè! Ben erg benieuwd hoe de eerste week werken was!? Weten jullie al wanneer jullie in t huis kunnen? Spreek jullie na de vakantie!
    X judith

• 26 Juli 2013 - 20:11

Liesbeth:

Lieve Carla en Wim,

Wat een uitdaging! Het gaat vast wel goed komen met het onderwijsproject. Hier volop vakantie en zomer. Morgen nog een weekje naar Frankrijk en dan weer terug op het honk.
    Wat hebben we toch een lange vakantie hier in Nederland. Waarschijnlijk anders dan bij jullie.

Maak maar een gezellig huisje en heel van succes,

Lieve groet, ook van Mariëtte,

Liesbeth

• 27 Juli 2013 - 11:01

Annagep:

Hallo Carla en Wim,

Ik volg met plezier jullie belevenissen, wat zullen jullie veel meemaken en vooral veel geduld moeten hebben, wat een nieuwe ervaringen,

Groet uit ook een warm Nederland

• 28 Juli 2013 - 15:12

Bertha Oosting:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Niet leuk is de diefstal van al de waardevolle spullen van Wim. Weer eennieuw rijbewijs etc aanvragen. Wat een vervelend gedoe. En Carla, je hoeft je niet af te vragen of het gezellig zal worden in jullie huis. Dat kan niet fout gaan met zulke bewoners erin als jullie. Dat wordt voor jou ook veel reizen. En kun je een beetje tegen de hitte? Hier nu ook heel warm. Ik zal je verhalen zoveel mogelijk proberen te volgen. Groet, ook van Alert, Bertha

• 30 Juli 2013 - 09:04

Dolf En Marijke:

Hallo Wim en Carla,
    Wij genieten nu al van jullie reisverslag, echt Afrika. Balen van de diefstal, het komt je overal over moet je maar denken. Wij hopen dat jullie een fijne tijd tegemoet gaan, we volgen jullie.
    Groet
    Dolf en Marijke

• 30 Juli 2013 - 09:26

Mirjam Velting:

Hallo Wim en Carla
    Wat leuk om jullie weblog te lezen... en dat jullie je droom hebben waargemaakt (hebben we het in de kerk in Roden wel eens over gehad)
    en wat herkenbaar... al is het voor mij nu bijna 3 jaar geleden mijn VSO ervaring in Malawi..
    Mijn advies: gewoon maar over je heen laten komen, je blijven verbazen en aardig blijven en TIT, pole pole....zeker de eerste tijd! En je huis... dat wordt echt je huis! Groet Mirjam Velting

• 11 Augustus 2013 - 09:59

Evelien Dries:

Dag Carla en Wim,

Heb daarnet eindelijk in alle rust jullie verslagen vanaf dag een gelezen, toen nog een droom, nu in volle uitvoering. Wat boeiend en bijzonder om te mogen lezen! Wat een avontuur. Heb Iringa gegoogled. Wat een mooie foto's kom je dan tegen! Van de stad, de dorpjes rondom, de bergen, de groene natuur, de avondluchten (hihi, bedoel dan dus de sky) en vele mooie volwassenen en kinderen - prachtig! Zag ook veel foto's met vrijwilligers en anderen uit het Westen die daar werken, die plaatsen natuurlijk ook zaken online. Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn vanaf september. Hoop dat Wim inmiddels al zijn documenten weer heeft kunnen regelen, wat balen zeg, maar jullie zijn ongedeerd en dat is het belangrijkste. En dat jullie mogen genieten van een eigen plekje, ook fijn naast alle indrukken en ervaringen.
    Keep up the good work en thanks for sharing.

Lieve groet, Evelien Dries (Nassaucollege)

• 11 Augustus 2013 - 19:30

Ria En Freerk De Vries:

Hallo Carla en Wim.

Wat leuk om jullie verslagen te lezen, we proberen jullie wel een beetje te volgen op jullie avontuur.
    Door de diefstal van Wim zijn spullen, kan ik me voorstellen dat jullie even van slag waren.
    Fijn dat er dan mensen zijn die je opvangen, zo leer je elkaar wel kennen.
    Martijn en Stephan zijn allebei geslaagd voor hun diploma, hier waren we erg blij mee.
    Onze vakantie zit er op, we beginnen morgen weer te werken. We zijn in Italië en Duitsland geweest en hebben daarna nog genoten van het mooie weer in Nederland.
    We wensen jullie nog veel succes !

Freerk en Ria de Vries.

• 14 Augustus 2013 - 22:24

José Vincenten:

Hallo Carla en Wim,

Hier dan eindelijk een berichtje vanuit Bavel. Wat een nadere wereld dan hier. Ik herken het wel van Senegal. Als je je maar niet druk maakt, want dat doen de afrikanen ook niet!!!
    IK ben blij met je app berichtje, dat je.......zo lekker zitten. Daarom heb ik ze zelf ook en......denken we regelmatig aan elkaar. Mooi toch.
    Jullie gaan het daar wel redden. Daar ben ik van overtuigd. Hier is de zomervakantie alweer voorbij en ben ik aan het werk. Het ritme van alledag zullen we maar zeggen.
    Voor jullie is iedere dag weer anders. Geniet van al het moois wat je ziet en meemaakt en natuurlijk....Werkse.

Liefs José

• 22 Augustus 2013 - 22:23

Annelies De Boe:

Hoi Carla en Wim.
    Wat een leuke ervaringen hebben jullie al op gedaan.
    Dat is dus heel wat anders dan in ons Nederlandje.
    Ik slurp jullie verslagenop en merk dat hier in ons landje alles wel heel goed geregeld is.
    Ik hoop dat jullie het samen goed naar de zin hebben, want we missen de lach en de inbreng van Carla wel.
    Ik begin volgende week weer op het Nassau.
    Ik blijf jullie volgen
    Groet Annelis de Boer