EQUIPT, aan het werk - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu EQUIPT, aan het werk - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu

EQUIPT, aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Wim&Carla

16 Oktober 2013 | Tanzania, Iringa

EQUIPT…het werk van Carla

De eerste drie maanden zitten erop. Ongelooflijk hoe snel de tijd gaat. In Nederland is het volop herfst, hier schijnt dagelijks de zon, 25-30 graden en ’s nachts koelt het lekker af tot een graad of 15. Heerlijk! Vandaag (maandag 14 oktober) is een nationale feestdag: Nyerere Day (de eerste president van Tanzania). Vanochtend in de stad in een flits de huidige president Kikwete voorbij zien rijden (en wij maar twee uur wachten op een kleurrijke parade of zo, dat viel even tegen!)
We wonen met erg veel plezier in Iringa, een vriendelijk stadje en we weten nu onze winkeltjes te vinden en marktkoopvrouwtjes waar we onze levensmiddelen kunnen kopen. Inmiddels hebben we een iets groter bed, een koelkast en ik heb een fiets gekocht. Kortom, het huishouden is aardig op streek, het enige is nog de warm water voorziening, dat wordt een 12 maandenplan denken we. Maar iedere ochtend een bucket shower is ook wel prima.
Tijd dus om eindelijk iets over mijn werk te vertellen. Ik begin er iedere dag en beetje beter beeld van te krijgen, denk ik ;)

EQUIPT-ELT zoals het vierjarig landelijk onderwijsproject officieel heet staat voor Education Quality Improvement Project Tanzania – English Language Teaching. Een mond vol, maar het gaat in het kort om de kwaliteit van het onderwijs in basis en voortgezet onderwijs te verbeteren. Met de focus op Engels als communicatiemiddel. De 34 Teacher Training colleges van het Ministerie, de lerarenopleidingen hun docenten en het management, dat is waar we werken. Op ieder TTC is een Engelse docent geplaats van de British Council die tutoren verplichte lessen Engels geeft. De 34 Colleges zijn verdeeld naar zone en in ieder zone is een team van 3 VSO-volunteers werkzaam. Twee daarvan hebben als taak om samen met de tutoren de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren: het idee is als de docenten van de lerarenopleidingen goed laten zien hoe je leerling-georiënteerd les kunt geven, de student-teachers het dan beter kunnen en zullen toepassen in hun eigen onderwijspraktijk. De derde volunteer (dat ben ik dus) gaat aan de slag om samen met de leidinggevenden leiderschap en management beter op de kaart te zetten.
Ik werk in de South Western Highlands, samen met Vikki en Juanito. Een prachtig en uitgestrekt gebied. Na onze eerste bezoekronde (een reis van 30 dagen) hebben we een beetje een beeld van de uitdagingen waarin iedere dag op de colleges gewerkt moet worden. En die zijn groots: weinig/geen materialen, te weinig klaslokalen met slecht meubilair, grote tot zeer grote groepen (50 -150 leerlingen!), slechte leefomstandigheden voor zowel tutoren als studenten, weinig financiële middelen, salarissen die veel te laat of niet betaald worden, hoge werkdruk, dus weinig motivatie, dusssss ….. En dan komen wij!
We hebben met veel mensen gepraat, een behoeften analyse gemaakt, rondleidingen gehad en vooral tijd genomen om de relatie op te bouwen. De bedoeling is dat we ieder kwartaal bij alle scholen een paar dagen langs gaan. We zoeken nu naar manieren om een en ander vorm te geven. Dat wordt een spannend traject want we zullen het op maat moeten snijden en het zal veel vragen van onze flexibiliteit, enthousiasme en aanpassingsvermogen. Maar het grote voordeel is dat we ontzettend hartelijk ontvangen zijn, dat we meteen duidelijk hebben gemaakt dat we geen geld meebrengen en dat we die externe omstandigheden dus niet kunnen veranderen. Maar dat we allemaal een groot hart voor onderwijs hebben, dat we van elkaar kunnen leren en dat we door onze kennis, ervaringen en vaardigheden te delen een stap kunnen zetten.

Voor mij persoonlijk was het bovendien een erg goede ervaring om de afgelopen twee weken deel te zijn van een team om de beginsituatie meting uit te voeren in de Lake Zone (helemaal in het noorden). Samen met iemand van het ministerie, iemand van de inspectie en iemand van de TEP (het nascholingsorgaan van de lerarenopleidingen) hebben we op 3 colleges lessen bezocht van tutoren en student-teachers. Erg intensief maar ook leerzaam. Leuke gesprekken met mijn teamleden. Zo kwam ik er achter dat het ministerie bedacht heeft dat het onderwijs competentie gericht moet zijn, nou daar weet ik wel wat van (en in Nederland komen we daar net weer van terug…) Het heeft mij vooral een goed beeld gegeven hoe er les wordt gegeven. Ik werd er niet echt blij van: het zijn eigenlijk eenzijdige verhandelingen van de docent met af en toe een definitie op het bord (talk and chalk). Soms mogen leerlingen even met elkaar overleggen (pairwork, group discussion) maar tot zover de activerende werkvormen en het bevorderen van kritisch denken. En dan te bedenken dat dit een soort van voorbeeldlesjes waren! Genoeg werk aan de winkel dus. Volgende week gaan we voor de tweede ronde op pad, spannend!





  • 16 Oktober 2013 - 10:32

    Fre Wiersma:

    Hallo Wim en Carla,
    Wat leuk en interessant om jullie te volgen. Ja, hier is het herfst,de caravan is in de stalling en de boot gaat donderdag op het droge. Tijd om wat winteractiviteiten te bedenken. We zijn druk aan het oefenen voor ons concert op 10 november. Er zal nog wat geschrapt moeten worden want het is te veel en niet alles gaat vlekkeloos. Maar elke dinsdag is het gezellig en dat is ook wat het moet zijn vind ik. We missen je lach wel hoor!!
    Ik wens jullie nog een fijne tijd daar en ik meld me nog wel eens!
    Groetjes, liefs Fre.

  • 16 Oktober 2013 - 20:08

    Trijnie:

    Super om te lezen, Carla! En in plaats vsn die talk & chalk ga jij ongetwijfeld zorgen voor een Griep & Leap (forward) daar!
    :)
    xtrijnie

  • 16 Oktober 2013 - 20:34

    Erica:

    Hoi Wim en Carla,

    Eindelijk jullie berichten gelezen uit Tanzania. Indrukwekkend!
    Ik keek uit naar e-mailtjes van jullie en vergat helemaal dat jullie
    " Waar ben jij nu" gebruiken.
    Ik realiseerde mij dat tijdens het lezen van jullie mail vanochtend.
    Wat fijn dat jullie tussendoor de tijd hebben voor alle "winterbezoekjes"
    Leuk om jullie binnenkort weer te zien.

    Erica.

  • 21 Oktober 2013 - 19:17

    Trix TÖbben:

    Hallo Carla en Wim!
    Ja dat onderwijs verhaal daar waren we nieuwsgierig naar.
    Als ik het zo lees ben je niet in twee jaar klaar! Maar ja met jouw kwaliteiten Carla kan er heel veel. Wat een uitdaging! Ik wil je wel eens op de fiets zien en daar bij die marktkraampjes! Heel veel succes en ben benieuwd hoe het in je tweede ronde gaat!
    Groetjes Trix en ook van (mijn) Wim

  • 21 Oktober 2013 - 19:58

    Margreet Dreesens:

    Hallo Carla en Wim,

    Wat ontzettend leuk en interessant om te lezen. En wat een uitdaging sta je voor! Ik hoop dat het project een steentje kan bijdragen aan verbeteringen daar.
    (Nog een vrijwilliger nodig voor in de zomervakantie haha!)

    Veel succes!

    Groetjes Margreet

  • 22 Oktober 2013 - 09:08

    Lucy Sonnenberg:

    Hallo Wim en Carla,

    Zo, dat is een hele toer om alles te bekijken en te begrijpen en daar een goed concept tegenaan te gooien. Carla, ik weet dat je dat lukt, je hebt daar ook geduld mee.
    Als het te moeilijk wordt, moet je 's avonds maar bij Wim uithuilen. Hij weer bij jou wanneer hij ook weer spannende dingen tegenkomt.
    Ik vertrek vanmiddag naar een ander continent, Zuid Amerika, Venezuela. Ben ook erg benieuwd.
    Tot over een tijdje.
    Veel succes.
    Groetjes,
    Lucy

  • 22 Oktober 2013 - 12:14

    Bertha:

    Hallo Carla en Wim,
    Wat een uitdagingen weer voor jou Carla. Met jouw enthousiasme moet dat lukken. Je gooit er een paar van die aanstekelijke lachsalvo's tussen door en het kan niet meer kapot. Ik bewonder jullie inzet ondanks dat toch niet alles voor de wind gaat. En wat die bucket betreft ik hoop dat er niet teveel holen inzit.
    Onze reis zit er ook weer bijna op. Morgen breken we o en vrijdag eerst naar Job en Anne in Amsterdam en dan zijn we zaterdag weer thuis. Kan de winter beginnen. En Wim, kunnen we misschien nog schaatsen. Groetjes van ons uit Oropesa.

  • 23 Oktober 2013 - 22:47

    Marieke Oostenenk:

    Hoi Carla,

    Wat een interessant verhaal. Mooi om te lezen hoe je bezig bent om zicht te krijgen op de situatie daar. Het lijkt me een hele klus om tot een goed plan te komen. Ik vind het ontzettend mooi wat jij/jullie daar doen en blojf mullie met plezier volgen. Lieve groet uit Goirle. Marieke

  • 26 Oktober 2013 - 22:55

    Jose Vincenten:

    Hallo Carla en Wim,

    Wat een verhaal over je werk Carla. Het heeft even geduurd dat ik weer reageerde, maar via Elsbeth en Mirjam Nooyens blijf ik wel op de hoogte. Zij hebben Face boek.Ik begrijp dat jij daar regelmatig berichten op plaatst.
    De foto's zijn prachtig. Wat zouden Pa en Ma Hoebink trots zijn op hun dochter!! Dat mag gezegd worden.
    Via je reisverslag en foto's blijven wij op de hoogte van je onderwijs-werk in Tanzania. Ik bewonder je enorm.
    In Bavel vallen de bladeren van de bomen. Morgen met windkracht 8/9 vallen de laatste bladeren eraf en is de herfst een feit.
    Ik wens je het allerbeste.Leuk dat ik af en toe appje van je kan ontvangen!!
    Lieve groetjes van José

  • 28 Oktober 2013 - 07:25

    Nienke:

    Wow Carla
    Je bent echt aan het doen waar je hart ligt!!! Wat geweldig!!
    En ik ben stiekem best jaloers op je. Soms wou ik dat ik met je mee wad gegaan, helemaal nu het hier allemaal een beetje veel chaos is...
    Staan de mensen open voor feedback? En maakt t Nog uit dat jij een vrouw bent? Het gaat Veel van je coaching kwaliteiten vragen, maar daar heb jij zo ontzettend veel van, jij gaat dat redden. Met je eeuwige lach, je beleefdheid, empathie en aanpassingsvermogen. Topper!!
    Ik mis je, ons samenwerken. Zet m op schat!!

  • 28 Oktober 2013 - 08:00

    Johanna:

    Geweldig leuk om je zo te volgen.Ook via facebook.Leuk ook alle foto's.
    Het is echt herfst hier in Nederland, we hebben af en toe best wel sterke rukwinden.
    Het is nu na de herfstvakantie en de verwaaide kinderen stromen binnen.
    We gaan er lekker fris tegen aan op naar de kerstdagen en daarvoor de verhuizing van de bovenbouw naar Drenthe college.
    Jullie ook een fijne tijd en tot horens.
    Groetjes Johanna.

  • 04 November 2013 - 10:37

    Esmée:

    Lieve Carla!

    Tijdens het surveilleren genoten van jullie verslagen en foto's.
    Wat een belevenis. Zo ontzettend iets voor jou! Je zult daar enorm in je element zijn, dat kan niet anders!
    Geniet!
    Liefs uit een druilerig Assen ;-)

  • 26 November 2013 - 10:54

    Henny En Jan Rodenburg:

    Lieve Carla en Wim,
    Wat een mooi onderwijs verslag en jullie zo te volgen. Ik zie jou daar helemaal rondlopen Carla en het lijkt me ontzettend moeilijk om niet meteen aan de slag te willen en onze westerse onderwijsbril af te zetten. Hier weten we het natuurlijk soms ook helemaal niet. Wens jullie ook namens Jan een goede tijd
    Liefs Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim&Carla

Actief sinds 12 Nov. 2012
Verslag gelezen: 2469
Totaal aantal bezoekers 68090

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 September 2015

Met VSO naar.....

Landen bezocht: