Jaar twee! - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu Jaar twee! - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Wim&Carla Griep - WaarBenJij.nu

Jaar twee!

Door: Carla Griep

Blijf op de hoogte en volg Wim&Carla

13 Oktober 2014 | Tanzania, Iringa

Na een heerlijke vakantie in Tanzania met familie, nu weer aan het werk!
Ons tweede jaar is van start gegaan. Na een fantastische safari met onze familie waarin we een heel ander Tanzania hebben gezien, kunnen we er weer tegen aan. Het was geweldig om een stukje van ons leven, vooral hier in Iringa, te delen. Dus opgeladen weer aan het werk. In het midden van ons contract is het goed even terug te kijken. Waar stonden we een jaar gelden, waar staan we nu, en wat gaat er nog gebeuren.
Een dik jaar geleden hadden we de volgende vragen, totaal niet wetende waar we echt aan zouden beginnen: Hoe gaan we wonen? Voelen we ons er welkom? Wat komt er op ons pad? Kunnen we dit wel? Hoe ziet het werk eruit? Wie gaan we ontmoeten? Wat kunnen we daar betekenen? Wat moeten me meenemen? Waarom willen we dit eigenlijk? Ach, we gaan het avontuur gewoon lekker samen aan!
En als we nu dan even terugkijken zijn we erg tevreden met het avontuur dat we samen zijn aangegaan. We wonen op de campus van de teacher training college in Iringa. Prima om te wonen, Basic. Zonder stromend warm water maar de bucketshower is prima. Soms geen water en elektriciteit, dat is vervelend, maar verder is het goed (genoeg) wonen.
We voelen ons nog steeds welkom ofschoon we natuurlijk nooit een van hen zullen worden. We blijven de mzungo, die blanke uit de westerse wereld. Maar als je in staat bent om wat kennis en ervaring te delen dan wordt dat erg gewaardeerd.
Ons werk: Carla steeds veel reizen en op bezoek bij de 6 Teacher Training Colleges in het zuiden. Hoe kunnen de visies en missies vertaald worden in dagelijkse activiteiten waardoor het onderwijs een kwaliteitsimpuls krijgt. Wim bij Neema Crafts als business trainer. Hoe kunnen mensen met een lichamelijke beperking bestaanszekerheid krijgen dooreen eigen bedrijfje te starten,
We ontmoeten zoveel mensen die iets met je willen delen en hopen dat we iets voor elkaar kunnen betekenen. Vast staat dat het voor onszelf is het een enorme persoonlijke verrijking is.
Wat namen we ook al weer mee, O ja, 1 koffer, 2 rugzakken en een gesponsorde fiets van Bikelife Roden, waarmee Wim elke dag naar zijn vrijwilligerswerk fietst. En de rest schraap je hier bij elkaar, in het begin geen idee waar je wat moet kopen maar we hebben onze weg goed gevonden.
En tot slot waarom willen we dit eigenlijk? We hebben het gevoel dat we welkom zijn, dat we onze ervaring en kennis kunnen delen en dat wijzelf er alleen maar rijker van worden. De persoonlijke ontmoetingen, de verwondering, de natuur, het dagelijkse leven: elke dag weer voelen we ons bevoorrecht hier te mogen zijn
Na een jaar moeten we nu gaan kijken of we in staat zijn om iets duurzaams achter te laten. Hoewel we kleine stapjes voorwaarts zien zal dit nog een grote uitdaging worden!

• 13 Oktober 2014 - 10:09

Henny Koster:

Hallo Carla en Wim,
    Fijn dat jullie het zo goed hebben.
    We wensen jullie nog een goed 2 e jaar en lezen graag weer over jullie ervaringen.
    Zelf zitten we nog tot eind oktober in Spanje, hebben ondertussen een 2 e kleinkind gekregen en gaan daar straks weer volop van genieten.
    Hartelijke groet
    Hein en Henny

• 13 Oktober 2014 - 10:51

Magda:

Hoi,
    Dit weekend de film gezien van onze vakantie in Tanzania.
    Wat was het geweldig. Wat leuk om gezien te hebben waar jullie wonen en werken, hoe blij de mensen met jullie zijn en hoeveel waardering jullie krijgen.
    Dit wordt vast weer een geweldig jaar voor jullie.
    Heel veel succes en plezier.
    Lieve groetjes
    Magda

• 13 Oktober 2014 - 12:25

Hanneke:

Mooi om te lezen dat het volop genieten is en dat je met ervaringen van alle kanten zoveel verder komt.
    Hier ook alles goed. Voor ons van sept 2013 - sept 2014 ook een boeiend jaar met 2 kinders die trouwen en in augustus jl een klein wondertje er bij, een kleinzoon.

Groeten, Albert en Hanneke

• 13 Oktober 2014 - 17:10

Bertha Oosting:

mooi om te lezen dat het jullie leven zo verrijkt. Ik vind het heel dapper dat jullie dit samen ondernemen. Jullie reisverhalen zijn ok altijd zeer indrukwekkend. Gebeurtenissen die heel bijzonder zijn voor mensen uit zo' n heel andere wereld.
    Geniet er nog van dit jaar. Maar ik zou het ook leuk vinden om je weer eens in levende lijve te zien. En weer eens lekker lachen. Hier ook alles goed, Otis en Leon gisteren 2 jaar en in Amsterdam bij Anne en Job kan er ieder moment een klein meisje geboren worden. Dus nog spannend van de week. Groetjes, ook van Alert.
    Berth

• 13 Oktober 2014 - 23:04

Ria Bessems:

Dag Carla en Wim,
    Ik heb zojuist genoten bij het lezen van de drie verslagen. Mooi dat jullie nog steeds zo enthousiast zijn. Ik begrijp Wim dat jij het ook heel druk hebt met je "adviesbureau". Misschien wil Carla nog eens bij berichten Facebook kijken?
    Ik wens jullie weer een nieuw succesvol jaar en ik verheug me op het volgend verslag! Hartelijke groeten ook van Henk,
    Ria Bessems.

• 14 Oktober 2014 - 16:52

Trix:

Ja dat was lang geleden, maar des te leuker is het om nu weer van die prachtige verhalen te lezen!
    Wat een geweldige ervaring voor jullie!
    Voor Carla is een uitdaging altijd prima dus die uitdaging van dat tweede jaar komt vast goed.
    Wens jullie nog een heel goed jaar in Tanzania en hoop dat al jullie wensen/uitdagingen uit mogen komen.
    En Wim wat een fantastisch project heb je . heb het idee dat je veel mensen daar erg blij maakt! Succes met de verdere trainingen!
    Dikke knuf
    Trix en ook Wim natuurlijk!

• 17 Oktober 2014 - 11:23

Janet & Enrico:

Hallo Wim en Carla,
    Leuk om weer wat van jullie te horen! Wat een ervaringen. We wensen jullie veel succes dit tweede jaar. Groeten van jullie buurtjes uit Groningen.

• 24 Oktober 2014 - 23:28

Lia De Ruiter:

Wat geweldig om te lezen hoe en wat jullie ervaringen zijn in het, voor ons, verre en onbekende Tanzania!
    Ik heb enorm veel respect voor het werk wat jullie daar verzetten, zover van huis en vooral zover van jullie kinderen. Ik vind het al lastig dat Bart "helemaal" in Zwolle woont....
    Als ik berichtjes lees van Carla en dan zo'n mooie foto zie van jullie samen, dan denk ik alleen maar: " Sterk spul!"
    Dikke kus!!

• 26 Oktober 2014 - 16:39

Marja:

Lieve carla en wim,
    nu pas tijd om het te lezen.Wat een ervaring voor jullie . prachtig om dat te zien. dit is iets wat altijd bij blijft. succes met het 2e jaar en geniet er maar van want de tijd gaat snel.
    liefs Marja